تقاريرسلايدر

السيسي: فيلم الأرهاب والكباب خطأ ووضع الدولة خصم للمواطن

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه لولا فضل الله على مصر لكانت البلد ذهبت مع الدول التى تهدمت، مضيفا: “بدل ما تجيب فيلم الإرهاب والكباب وتجيب المواطن بيشتكى خلى البلد خصم، مخلاش السلبية خصم، انت المفروض تخلى السلبية خصم.
وأضاف الرئيس خلال كلمته في تدشين مشروع تنمية الاسرة المصرية: “المواطن اللى مبيشتغلش هو اللى خصم، لما حولت البلد لخصم هدوها، ولولا فضل االله علينا وكرمه لكانت البلد دى زى باقى البلاد اللى انتوا شايفنها ما قامتش تاني ولا رجعت تاني خلاص، واللى يروح.. يروح ميرجعش، لكن هو افاض علينا، طيب بعد أن افاض علينا هنفضل زى ما احنا كده، اقابل ناس في الشارع تقولى انا زعلانة منك، اقولها ليه تقولى عندي 6 عيال اقولها اعمل ايه؟ بس هما ساعات ميجبوش الحاجات دي في التليفزيون، علشان ميزعلوش يعني، اقولها انتي عندك 6 اقولها انا عندي 100 مليون.
قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه تحدث مع أحد المسئولين في بلجيكا عن الناتج المحلي، قائلا: “قولتله عاوز جامعة تدي تعليم كويس، وعاوز مدرسة تعمل تعليم كويس، ومش الناس تتخانق علشان تغشش ولادها، علشان تقولى أن ابنى معايا شهادة شغله بقى”.

السيسي: هذا الواقع سبب تردي الدولة 

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في إطلاق المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية: ” الكلام ده من سنة 50 وسنة 60، هو الواقع اللى سبب تردى الدولة، انا عايش معاكم الحكاية، وفى 2014 قولت الكلام ده، السبع السنين، زدنا 14 مليون نسمة، جالي أرقام دخل تكفى هذ النمو الـ 14 مليونا، طبعا لا، ده عجز من الدولة لا، قدرة الدولة مش متمشية مع قدرة نمو الدولة.. الاثنين مش زي بعض، لو عندى مصروف ألف جنيه، دخلي مش ألف جنيه، يبق فيه عجز، أنا مش بتكلم في موازنة، عجز القدرة والأداء.”
تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن  عام 2011، قائلا: “الناس خرجت ليه في 2011، لأن حالة الرضا المجتمعي مش موجودة، الناس مش راضية، مفيش حاجة مكفية، ومفيش تعليم كويس، وبدل ما نقول أن أداء المواطن بقينا في مواجهة الدولة، نعمل دراما، ومش باخدكم  بعيد عن الهدف، بنتكلم عن الحفاظ على الدولة المصرية وعدم الانزلاق للخراب والدمار، الناس تعبانة وعاوزه تغيير صحيح، بس اتغير ازاي، اللى بنتكلم فيه، بنغير أسباب التردى”.
جاء ذلك خلال كلمته في إطلاق المشروع القومى لتنمية الأسرة المصرية.
ويعد الهدف الاستراتيجي العام لخطة تنمية الأسرة المصرية، هو الارتقاء بجودة حياة المواطن والأسرة بشكل عام من خلال ضبط معدلات النمو المتسارعة، والارتقاء بخصائص السكان.

لمتابعة أخبار موقع نساعد عبر  google news اضغط هنـــــــــــا ، صفحة موقع نساعد على الفيسبوك اضغط هنـــــــــا  وموقع تويتر اضغط هنــــــــــــــا  

اقرأ أيضًا 

هيئة الأرصاد الجوية تكشف حالة الطقس ودرجات الحرارة بعد الارتفاع الأخير

السيسي: عندنا عجز في القدرة والأداء وهما السبب في مشكلة الموازنة

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى