سلايدر

السيسي: لا مساس برواتب الموظفين ويوجه القوات المسلحة بتوزيع الكمامات مجانًا

 

 

طالب الرئيس عبدالفتاح السيسي، القطاع الحكومي بالاستمرار في تخفيض الأعداد: “عايزين تخلوها 50% أو أكتر؟، ممكن، وخلوا كل الكبار ميحضروش العمل، أنا بتكلم على القطاع الحكومي”.

وأضاف السيسي خلال كلمته أثناء تفقده عناصر ومعدات أطقم القوات المسلحة المخصصة والمعاونة للقطاع المدني في مكافحة فيروس كورونا، أنّ القطاع الخاص عليه الانتباه لذلك الأمر دون المساس بمرتبات الموظفين، موضحا أنّ الدولة لم تطالب أحدا بتخفيض قيمة المرتبات بنسب متفاوتة: “القطاع الخاص مسؤول معانا واحنا هنساعده، وكل الكلام اللي تم خلال الفترة اللي فاتت وحتى الآن ممكن نزود عشان نساعده ونخفف عنه ما أمكن في ظل الظروف اللي موجودين فيها”.

وظهر الرئيس عبدالفتاح السيسي للمرة الأولى منذ بداية ازمة فيروس كورونا مرتديا “كمامة”، كما ظهر رئيس الوزراء ووزير الدفاع وكبار مسؤولي القوات المسلحة بـ”الكمامات”، مطبقين الاجراءات الصحية بتباعد المسافات بينهم خلال تفقد الرئيس.

تقدّم الرئيس عبد الفتاح السيسي بخالص التمنيات بالشفاء لبوريس جونسون، رئيس الوزراء البريطاني، الذي يقود بلاده بقوة في مجابهة فيروس كورونا.

وأضاف السيسي، عبر تدوينة نشرها على “فيس بوك، تويتر”، أنّه يود الإشارة إلى أنّ مصر تثمن جهود المملكة المتحدة بقيادة جونسون في العمل على الحد من انتشار هذا الفيروس.

وأكد الرئيس تكاتف الجميع في مجابهة هذا الوباء، الذي وحد الإنسانية بأسرها حول هدف واحد، وقدم درسًا جديدًا في أهمية تضامن شعوب العالم أجمع في مواجهة هذه الأزمة: “حفظ الله مصر وشعوب العالم”.

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إنه تم اتخاذ قرار ببناء 250 ألف وحدة إسكان اجتماعى و100 ألف وحدة للمناطق الخطرة.

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أنه تم تخصيص منحة مقدرها 500 جنيه لمدة 3 أشهر للعمالة غير المنتظمة فى إطار قرارات مواجهة تداعيات أزمة فيروس كورونا.

حذر الرئيس عبدالفتاح السيسى من البناء المخالف، متابعا: “بمر مرور خفيف فى أوقات مش متوقعة وبشكل هادى، فوجئت بناس بتبنى وبقول الكلام ده للمحافظات ومحافظة القاهرة وهدى مثال واضح مصرف الطوارئ كان عبارة عن منطقة مخلفات وناس عايشة بشكل لا يليق عملنا إسكان ليهم وسكناهم فيها وعملنا محور عشان يخلى الناس تطلع على الدائرى بسهولة وفجاة القى الناس بتبنى بشكل فين التخطيط والرخص للكلام ده”.

وأضاف الرئيس: “ده كلام خطير اوعوا حد يتصور أن الدولة مشغولة فى المواجهة مع فيروس كورونا دى احنا بنحل مسائل من سنين فى التعدى على الاراضى ومش هنقبل كده ..محدش هيتصور أن البناء المخالف هنسيبه”..بعض الشوارع لا تستوعب عربيات الناس .هو حد يتصور حجم العمل اللى اتعمل فى شرق القاهرة وشلنا خطوط المترو وخلينا شوارع وفجاة بقت كلها جراج ..ولقيت أن فيه نقاش اركن عربيتى فين هو الشارع معمول علشان الناس تمشى فيه ولا نركن عربيات فيه؟.

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن كل السلع متوفرة ولا يوجد أى داع للخوف، مشددا على أن الحد الأدنى للاحتياطى الاستراتيجى لا يقل عن 3 أشهر.

شدد الرئيس عبدالفتاح السيسي، على أهمية تطهير وتعقيم وسائل النقل والمواقف، مثل السكة الحديد ومترو الأنفاق ، مضيفا: “دى حرب ودى وقتها ومقدرين ده ونحاول نعمله ، لما بشوف الدنيا عاملة أزاى فى الشوارع وبنزل مش حاسس من إجراءات الناس أنها مخليا بالها وبشوف ناس مش حاطة الكمامات في الميكروباصات”.

وأكد الرئيس السيسي استعداده الكامل في توفير الكمامات بنصف التكلفة أو مجانا، قائلا:” الكمامات لو الأمر محتاج نوزعها بنصف التكلفة أو من غيرها خالص”، مش عاوزين ناخد إجراء أكثر جدية فى عشان حياتنا متتوقفش”.

وقال الرئيس: “ساعات بنزل لوحدى أشوف الدنيا ماشية ازاى فى الشارع فى الوقت اللى ما فيهوش حظر.. ومش حاسس من إجراءات الناس إنها واخدة بالها، بشوف ميكروباص والناس قاعدة فيه وماحدش حاطط كمامات”.

وأضاف الرئيس أن الأمر لو محتاج إننا نوزع هذه الكمامات بنص التكلفة أو بدون تكلفة خالص مفيش مشكلة.

وتابع الرئيس: “أنا اطمنت على السكة الحديد والمترو لكن محتاجين تطهير كل وسائل النقل فى الدولة وده دور الدولة والجيش”.

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن القوات المسلحة درع مصر وسندها وفى خدمة شعبها، على مدار الآف السنين، مطالبا القوات المسلحة بتوزيع وإنتاج المزيد من الأدوات الوقائية.

 

اقرأ أيضًا  

الصحة السعودية: من الممكن إلغاء التراويح وموسم الحج إذا استمر انتشار الكورونا

بعد تهديد ترامب بفرض رسوم لانخفاض الأسعار .. أسعار البترول تنخفض مجددًا

 

 

 

 

 

 

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى