تقاريرسلايدر

السيسي: لدينا تواصل حقيقي بين الحكومة والمواطنين ومبنخبيش عليهم حاجة

 

تحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي عن مشروع حياة كريمة، قائلا: «كل اللي إحنا بنعمله ده هو خطوة من 1000 خطوة لسة هنعملها وده كلام مش معنوي ده تقدير موقف حقيقي من وضعنا وللتحديات الموجودة من عندنا، واللي بتسمعوه مني نتيجة تواصل حقيقي بين الشعب والحكومة مبنخبيش حاجة وبنقول للناس كل حاجة».

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن مصر دولة “شابة”، والعاملون بها يقدرون بعشرات الملايين، لو توقفوا ، هيبقا نصف دخلها منين؟، مضيفا: “الدولة هتبقا غير قادرة على إعطاء هذا العدد أموال وإعانات”، وتساءل الرئيس: “أديك إعانة ولا منحة وفلوس ولا عمل؟ احنا اخترنا العمل”.

السيسي: الاختيار سيحافظ على تدفق الأموال

وأضاف الرئيس خلال الجلسة النقاشية تحت عنوان” تجارب تنموية في مواجهة الفقر”، بمنتدى شباب العالم: هذا الاختيار سيحافظ على تدفق الأموال، وستتقدم الدولة بمعدلات كان المفروض مش هتحصل، نوقف كل حاجة لغاية لما نطمئن أن الجائحة انتهت، ثم نبتدى نتحرك، تجربتنا غير كده، قولنا لا هنتحرك في العمل ونخفف من آثار الجائحة اقتصاديا، ونتعامل بانضباط شديد مع الإجراءات الصحية المطلوبة، ولو احتجنا نعمل إغلاق مؤقت هنعمل وده اللى تم”.

وأضاف السيسي خلال جلسة «تجارب تنموية في مواجهة الفقر»، في النسخة الرابعة من منتدى شباب العالم بمدينة شرم الشيخ، أنه حينما قررت الدولة تنفيذ برنامج الإصلاح الاقتصادي كان يتم التحسب من إجراءاته كثيرا، وتابع قائلا: «كنا خايفين من رد فعل الناس على إجراءات صعبة، بتكلم عن نوفمبر 2016، لكن في المؤتمر ده يهمني أوجه تحية كبيرة جدا لشعب مصر».

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى