تقاريرسلايدر

السيسي عن سيطرة الدولة على الأسعار: ده أمر صعب ولو المحل ده غالي متشتريش منه

رد الرئيس عبد الفتاح السيسي على عدم قدرة الدولة في السيطرة على الأسواق. خلال افتتاح المرحلة الثانية من مدينة الصناعات الغذائية “سايلو فوودز” بمدينة السادات، اليوم الخميس.

وقال الرئيس السيسي: بيقولوا الدكتور علي “وزير التموين” مش قادر يسيطر على الأسواق، معقبا: ده أمر لو تصورتوا إن إحنا ممكن كدولة سواء وزارة التموين أو الداخلية تقدر تسيطر عليه، ده أمر صعب، لكن إحنا كمواطنين لو لقيت المحل ده غالي ماتشتريش منه.

وتابع الرئيس: عايز أقولكم النهاردة بنتكلم إن عند وزير التموين 20 أو 30 ألف منفذ غير منافذ القوات المسلحة ووزارة الداخلية وكله يمكن يوصل 40 ألف منفذ علشان نحاول نخفف من حجم الأزمة الكبيرة اللي بنتكلم فيها على مستوى العالم.​

ومازح الرئيس الداخلية قائلا: “مش مستريح كل يوم وزارة الداخلية تطلع مسكنا ومسكنا، بطلع شكلنا وحش قوي، كل يوم في النشرة يقولك مسكنا ما عرفش كام واحد، ما تمسكهم وخلاص”.

طمأن الرئيس عبدالفتاح السيسي، جمع المصريين، بتوافر السلع قائلا: “أطمئن الجميع بأن السلع موجودة ومفيش فيها مشكلة، والأزمة اللى مرت علينا خلال 4 شهور إن شاء الله متجيش تاني ، ونكمل طريقنا بشكل أفضل مما كنا عليه”.

السيسي: مصر تقدر علاقاتها الطيبة مع الأشقاء ولا تقبل الإساءة

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن مصر تقدر علاقاتها الطيبة مع الأشقاء ولا تقبل الإساءة أو الانسياق وراء الفتن، مؤكدا على أن علاقاتنا رشيدة ومتزنة مع الجميع وخاصة الأشقاء.
جاء ذلك في منشور علي صفحة المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، علي موقع التواصل الإجتماعي “فيس بوك”.
يذكر أن الرئيس عبد الفتاح السيسي، قد شهد افتتاح المرحلة الثانية من مصنع سايلو فوودز للصناعات الغذائية بمدينة السادات، اليوم الخميس.

لمتابعة أخبار موقع نساعد عبر  google news اضغط هنـــــــــــا ، صفحة موقع نساعد على الفيسبوك اضغط هنـــــــــا  وموقع تويتر اضغط هنــــــــــــــا  

اقرأ أيضًا 

السيسي: اطمنوا كل حاجة متوفرة

خبير: تطوير مناج ذوي الاحتياجات الخاصة يزيل الصعوبات في الدراسة

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى