الأخبار

السيسي: بدون الإصلاح الاقتصادي الوضع كان هيبقى صعب

 

ثمن الرئيس عبد الفتاح السيسي خطوات الإصلاح الاقتصادي في مصر، قائلًا: «إنه لولا الإصلاح الاقتصادي كان هيبقى الوضع صعب».

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي على توافر كل السلع الأساسية تزامنا مع اقتراب شهر رمضان الكريم، قائلا: «احنا داخلين على شهر رمضان، انتوا حرين اعملوا اللى انتوا عاوزينه، كل حاجة متوفرة».
وتابع الرئيس السيسي: «يعنى ايه دولة فيها 100 مليون، ده مش حاجة بسيطة، تنظيم حياة الناس دى من أول السفينة اللى بتجيب القمح لحد رغيف العيش يوصل إليها، ده على مستوى مصر، طب في العالم فيه مشكلة كبيرة جدا في سلاسل التوريد نتيجة الازمة الكبيرة اللى الكل متابعها حاليا، ولها تأثيرات اقتصادية على سعر البترول، كنا بنتكلم في سعر البرميل من 60- 70 دولار، دلوقتي سعر البرميل بنتكلم في 115 -120 دولار، ونتمنى أن الأزمة دى تنتهي سريعا حتى لا يحدث قفزات أخري».
تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي عن دور المشروعات القومية الكبرى التي نفذها الدولة المصرية خلال الفترة الماضية، قائلا: «نقاش كتير دائما موجود، يا تري احنا موجودين والشغل ده، هل كان له أثار إيجابية ولا كان أثار صعبة، هقولكم على حاجة، أحد المشروعات البسيطة جدا، مشروع قومى لزيادة حجم القدرة على تخزين القمح، بقي عندنا القدرة على تخزين 5.5 مليون طن قمح، كان اللى موجود تلت الرقم ده قبل كده، كان بيعمل ايه، حطينا فلوس كتير في الموضوع ده، لقينا تمن اللى بيفقد 20 % من القمح».

السيسي يحضر احتفالية تكريم الأم المصرية 

جاء ذلك خلال كلمته فى احتفالية تكريم المرأة المصرية والأم المثالية.
ويحرص الرئيس، على حضور الحفل كل عام تقديراً لدور المرأة المصرية، وتأكيداً من الرئيس السيسي دائماً على احترام المرأة المصرية التى تناضل فى كل ميادين الحياة.
وحققت المرأة المصرية منذ تولى الرئيس السيسي الحكم الكثير من المكاسب، فلدينا الآن أكبر عدد من الوزيرات في تاريخ الحكومة المصرية، والمرأة وصلت إلى منصب المحافظ، إضافة إلى الكثير من المراكز القيادية فى مختلف مؤسسات الدولة.

 

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى