خدماتسلايدر

كلمة السيسي اليوم 23/3/2022

 

خلال كلمة السيسي اليوم، قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن جهود دعم الدولة المصرية: «اللى عايز يشكرنى وقد يري أنى عملت أمر طيب يخلي باله من مصر، والله يعلم ما في نفسي، اننا نحافظ على الوطن وحياة الـ 100 مليون مصري وانهم يبقوا في امان وسلام، في ظل الحالة اللى موجودة في العالم حاليا»

كلمة السيسي اليوم 23/3/2022

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن توفيق الله سبحانه وتعالى السبب الرئيس في تحقيق نجاح قرارات الإصلاح الاقتصادي، مضيفا: ” الناس ممكن تاخد قرارات كتير لكن يبقى في النهاية توفيق ربنا ودعمه للقرار هو ده الأساس والناس مستعدية تاخد قرارات طول الوقت لكن لما ربنا يوفق والناس تساعد معانا، الناس ساعدت، بتكلم على ست البيت اللى هي مطلوب منها تاكل وتشرب وتلبس هي اللى ساعدت مع الوطن، ولما أسجل ده وأقوله أنا واحد من الناس متعتبرونيش مسؤول كبير ولا حاجة”.
السيسي4 1
كلمة السيسي اليوم 23/3/2022
وأضاف الرئيس خلال احتفالية المرأة المصرية:” أنا واحد من المجتمع بسمع وأشوف الست بتعمل إيه؟ زى كل بيت من بيوتنا، واللى بيحصل فيها تجد في الاخر الست هي اللى بتشيل بقول بإنصاف.. بتكلم في حالة مش استثناء.
وتابع الرئيس: “بجيب ألف ست ومشكلة في كل بيت مش بقول ان كل الاف 100 % لكن نسبة كبيرة منهم تضحى وتعطى وتساهم اكتر من 80 % يتبقى استثناء ميتحسبش عليه.. عاوز أقول حالة النجاح التي تحققت خلال السنين اللى فاتت، وقسوة الإرهاب والتضحبات اللى اتقدمت فيه أباء بيتالموا لكن الام والبنت والزوجة مش هقول الجناح الضعيف لكن الجناح هي اللى أتألم.
طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي، من السيدات الموجودات في حفل تكريم المرأة المصرية والأم المثالية بعدم الغضب بسبب عدم إمكانية التصوير أو الحديث معه قائلا: «المكرمات كثيرات جدا، ويمكن علشان مش عاوزين نقول يضيعوا الوقت ولا حاجة، بس فيه اتنين من كبار القادة توفيوا والجنازة النهاردة، ومكنتش عاوز أعلن الخبر ده بعد الاحتفالية، اتنين من قادة حرب أكتوبر، الفريق عبد المنعم خليل، والفريق عبد رب النبي حافظ، الجنازة النهاردة»
وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في احتفالية تكريم المرأة المصرية والأم المثالية: «نفسنا نكرم كل السيدات، كل ست في بيتها بتقوم بجهد كبير اوي اوي، اللى ينكره جاحد أو ظالم، انا بتكلم مش زى ما الناس متصورة أننا منحازين، بنحاول نبقي يعني يقولك منحازين لا لا بنتعامل مع الأمور بتوزان، واللى بنعمله توازن، مش انحياز،  مفيش انحياز توازن بس».
السيسي 4 2
كلمة السيسي اليوم 23/3/2022

ثمن الرئيس خلال كلمة السيسي اليوم خطوات الإصلاح الاقتصادي في مصر، قائلًا: «إنه لولا الإصلاح الاقتصادي كان هيبقى الوضع صعب».

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي على توافر كل السلع الأساسية تزامنا مع اقتراب شهر رمضان الكريم، قائلا: «احنا داخلين على شهر رمضان، انتوا حرين اعملوا اللى انتوا عاوزينه، كل حاجة متوفرة».

كلمة السيسي اليوم 23/3/2022

وتابع الرئيس السيسي: «يعنى ايه دولة فيها 100 مليون، ده مش حاجة بسيطة، تنظيم حياة الناس دى من أول السفينة اللى بتجيب القمح لحد رغيف العيش يوصل إليها، ده على مستوى مصر، طب في العالم فيه مشكلة كبيرة جدا في سلاسل التوريد نتيجة الازمة الكبيرة اللى الكل متابعها حاليا، ولها تأثيرات اقتصادية على سعر البترول، كنا بنتكلم في سعر البرميل من 60- 70 دولار، دلوقتي سعر البرميل بنتكلم في 115 -120 دولار، ونتمنى أن الأزمة دى تنتهي سريعا حتى لا يحدث قفزات أخري».
سيسي1 1
كلمة السيسي اليوم 23/3/2022
تحدث الرئيس خلال كلمة السيسي اليوم، عن دور المشروعات القومية الكبرى التي نفذها الدولة المصرية خلال الفترة الماضية، قائلا: «نقاش كتير دائما موجود، يا تري احنا موجودين والشغل ده، هل كان له أثار إيجابية ولا كان أثار صعبة، هقولكم على حاجة، أحد المشروعات البسيطة جدا، مشروع قومى لزيادة حجم القدرة على تخزين القمح، بقي عندنا القدرة على تخزين 5.5 مليون طن قمح، كان اللى موجود تلت الرقم ده قبل كده، كان بيعمل ايه، حطينا فلوس كتير في الموضوع ده، لقينا تمن اللى بيفقد 20 % من القمح».

السيسي يحضر احتفالية تكريم الأم المصرية 

جاء ذلك خلال كلمته فى احتفالية تكريم المرأة المصرية والأم المثالية.
ويحرص الرئيس، على حضور الحفل كل عام تقديراً لدور المرأة المصرية، وتأكيداً من الرئيس السيسي دائماً على احترام المرأة المصرية التى تناضل فى كل ميادين الحياة.
وحققت المرأة المصرية منذ تولى الرئيس السيسي الحكم الكثير من المكاسب، فلدينا الآن أكبر عدد من الوزيرات في تاريخ الحكومة المصرية، والمرأة وصلت إلى منصب المحافظ، إضافة إلى الكثير من المراكز القيادية فى مختلف مؤسسات الدولة.

لمتابعة أخبار موقع نساعد عبر  google news اضغط هنـــــــــــا ، صفحة موقع نساعد على الفيسبوك اضغط هنـــــــــا  وموقع تويتر اضغط هنــــــــــــــا  

اقرأ أيضًا 

السيسي: بدون الإصلاح الاقتصادي الوضع كان هيبقى صعب

السيسي: كل السلع متوفرة «اعملوا اللي أنتوا عاوزينه في رمضان»

مقالات ذات صلة

ما تعليقك على هذا الموضوع ؟ ضعه هنا

زر الذهاب إلى الأعلى